Wednesday, May 20, 2009

Labbaikallahumalabbaik. Jahil btul!!

Aku ada satu cerita ni. Cerita yang agak kurang ajar dan berdosa besar. Ok, dulu aku skolah asrama penuh. Biasalah skolah asrama penuh kena solat jemaah kat surau. Masa tu dah form 4 dah. Memandangkan form 4 dah senior time solat Maghrib boleh kat saf belakang2 sbb senang nak blah. Ada satu malam ni macam biasa la form 1 sampai form 4 berjemaah Maghrib (form 5 biasa solat kat dorm je, kecuali yang jenis2 alim).
Kitorang yang form 4 cam biasa la belonggok kat saf2 belakang. Solat cam biasa..Imam baca Al-Fatihah, amin beramai-ramai. Baca surah lazim. Kemudian rukuk. Bangun dr rukuk, imam sebut Allahuakbar. Senyap, sebelum turun sujud. Tiba-tiba ada satu suara menyahut dengan niat nak buat lawak kurang ajar "Labbaikallahumalabbaik". Agak kuat jugaklah ayat lambaian Kaabah tu.
Berderai doh gelak masa tu. Aku pun..errr..gelak jugaklah. Memang takleh blah. Bayangkan unexpected punya lawak masa solat. Dalam keadaan yang senyap sebelum turun sujud tu. Yang gelak tu confirmlah tak khusyuk, tapi aku rasa yang khusyuk pun tak boleh blah bila dengar seruan Kaabah tu. Kena gelak. Memang ramai tergelak, termasuk budak2 junior form 1 form 2 yang terdengar lawak haram jadah tu. Apalah jahil kitorang masa tu. Kahkahkah (dosa ni, taubat). To TJ, bro aku terpaksa mentionlah nama kau sbb mmg kau yang buat menda tu pun. Apalah citer kau skang ek? Semoga dilindungi Allah. Hehe.

2 comments:

lavidalabelle said...

xD mmg terGELAK dibuatnya baca entri ni... aduyaiii sungguh tak patut okey

Shahrizan Salian said...

Belle,
Tabbaik gelak. Dosa besar.